Med begreppet ”tillstånd” avses inom integralfilosofin temporära medvetandetillstånd, vilka inte bör förväxlas med de mer stadigvarande utvecklingsstadierna. Det skiljer ut integralfilosofin från många andliga traditioner och praktiker där man ofta fokuserar på olika tillstånd men helt eller delvis bortser från stadier, eller vice versa.

Till skillnad från stadier kan tillstånden förändras relativt snabbt och vi upplever dem mycket ofta i våra liv, oavsett vilket utvecklingsstadium vi befinner oss i. Några högst påtagliga tillstånd för människor är vakentillståndet (d.v.s vanligt dagsmedvetande), drömtillståndet (d.v.s REM-sömn) och drömfri djupsömn.

Vaken, drömsömn och djupsömn

Därutöver kan exempelvis den som mediterar befinna sig i olika meditativa eller mer eller mindre mystiska medvetandetillstånd. Wilber har noterat åtminstone följande fem olika tillstånd, med utgångspunkt från flera olika filosofiska/andliga läror: det grova, det subtila, det kausala, turia och det non-dualistiska medvetandetillståndet.

  • Det grova tillståndet omfattar vårt så kallade vanliga vardagstillstånd, vilket utgörs av ego-jaget som genom de fem sinnena är medvetet om allt det fysiska som finns omkring oss och varseblivningen av att vi har en kropp.
  • I det subtila tillståndet är vi medvetna om det icke-fysiska som händer inom oss; exempelvis i form av tankar, känslor och bilder — ett tillstånd som till stor del påminner om eller är liktydigt med drömtillståndet.
  • I det kausala tillståndet har vi nått det sinnestillstånd där vi upplever total stillhet, där vi kan bevittna en tomhet ur vilken alla former uppstår — de fysiskt grova såväl som de subtila – och således utgör deras källa.
  • Detta medan turia utgör tillståndet bortom det kausala, och är således en stillhet utan form samt därför också bortom tid och rum (ett tillstånd som enligt Vedanta-traditionen utgör Brahman).
  • Avslutningsvis förenas de relativa tillstånden och deras former med den rena stillhetens absoluta tillstånd, de blir ett och samma i ett gemensamt nondualistiskt medvetandestillstånd.

Men det är inte endast genom meditation som tillfälle ges att uppleva olika medvetandetillstånd. Olika typer av droger kan också bidra till olika typer av sådana tillstånd. Det samma gäller för starka händelser som kan påverka oss på ett liknande sätt, exempelvis vid en traumatisk olyckshändelse.

En person kan med det sagt tillfälligt uppleva ett högre medvetandetillstånd (t.ex. genom meditation, psykedelika eller ett upplevt flow), men om vederbörande befinner sig i ett relativt tidigt utvecklingsstadium kommer han/hon sannolikt inte att kunna integrera det tillståndet i medvetandet eller förstå den erfarenheten särskilt väl. Förmodligen kommer dock personen i fråga att försöka begripliggöra och därför tolka tillståndet, vilket mest troligt kommer att ske utifrån det utvecklingsstadium som personens medvetande har uppnått. Så med andra ord kan samma typ av upplevelse tolkas olika av olika personer på grund av olika utvecklingsstadier.

Dock finns det i Ken Wilbers integralfilosofi en viktig poäng med de olika medvetandetillstånden, då han menar att verklig andlig utveckling kräver både tillståndsupplevelser och en gradvis utveckling genom de olika utvecklingsstadierna.

En kompletterande bonus

Här följer några Youtube-klipp som kan kasta ytterligare ljus över frågan om medvetandetillstånden inom integralfilosofin.